تفاوت واکس خودرو و پولیش

واکس و پولیش خودروش

دو پرسش اغلب پرسيده مي‌شود: بهترین پولیش خودرو برای محافظت از اتومبیل من کدام است؟ و بهترین واکس خودرو برای استفاده کدام است؟

متأسفانه این دو سؤال، تصور اشتباه بزرگی نیز در ذهن عموم ایجاد کرده است که کارایی هر دو (واکس و پولیش) یکی است. در بازار عمومی این را نشان می‌دهد، به این معنی که تنها با استفاده از واکس خودرو یا تنها استفاده از پولیش محافظت به دست می‌آید.

در این مقاله که یکی از راهنماهای شما برای مراقبت مناسب خودرو است، من قصد دارم که تصورات غلط شما را برداشته و توضیحی در مورد کارکرد و انواع واکس و پولیش خودرو ارائه دهم.

تفاوت بین واکس خودرو و پولیش چیست؟

در ابتدا با سؤال شروع می‌کنیم واکس چیست؟ واکس در فرم طبیعی خود، از انواع موم گیاهی مانند Carnauba تا موم حیوانی مانند موم زنبور استفاده می‌شود. این خواص طبیعی برخی از این واکس‌ها است که آن‌ها را برای استفاده در واکس خودرو ایده‌آل می‌کند. محبوب‌ترین برای استفاده در صنعت خودرو، موم کارناوب است.چه چیزی باعث می‌شود این نوع موم ایده‎آل باشد؟

  1. تقریباً در آب حل نمی‌شود، پس از هر بار شستشو یا دوش باران بلافاصله ناپدید نمی‌شود.
  2. نقطه ذوب 82-86 درجه سانتی‌گراد است، بنابراین دمای بالای تابستان را بدون ذوب کردن ماشین تان تحمل خواهد کرد.
  3. اگرچه یکی از سخت‌ترین واکس‌ها که در فرم طبیعی آن یافت می‌شود، در هنگام ترکیب با سایر واکس‌ها، مواد تشکیل دهنده‌ای که برای تولید یک محصول نرم‌تر استفاده می‌شود که می‌تواند به‌راحتی برای رنگ‌آمیزی استفاده شود، یک پایان بادوام و بسیار براق تولید می‌کند.

واکس و پولیش خودرو

بنابراین اکثر واکس‌های خودرو ترکیبی از موم طبیعی، حلال‌ها، مایعات سیلیکون و رنگ‌های دیگر است. بعضی از آن‌ها نیز حاوی مواد ساینده هستند، بسته به محصول توسعه یافته اما برای مقاصد این مقاله ما به دنبال مقایسه واکس خالص با پولیش هستیم.

واکس به نحو مؤثری مشکلات سطح را پوشش می‌دهد و سطح رنگ را با پر کردن بسیاری از نواقص بهبود می‌بخشد و رنگ بهتر از قبل می‌درخشد.

متأسفانه اگر رنگ شما از اکسیداسیون، تیرگی و یا خط و خش رنج می‌برد، شما باید قبل از واکس کاری خودروی‌تان مشکلات را رفع کنید، حالا پولیش به کار شما می‌آید، شما می‌توانید با پولیش مشکلات ریز تا درشت سطح خودرو را از بین ببرید.

یکی دیگر از دسته‌های واکس که ما هنوز بررسی نکرده‌ایم، واکس مصنوعی یا بتونه‌کاری است. در این نوع، ترکیبات مختلف دیگری اضافه ‌شده است که تغییر کیفیت چسباندن محصول به رنگ‌کاری‌تان را به شما می‌دهد تا پایداری طولانی‌تر و با دوام تر باشد.

تفاوت بین واکس‌ها و بتونه‌کاری‌ها دوباره یک موضوع جدا است که در این مقاله نمی‌توان بحث آن را باز کرد.

 بااین‌حال شما یک واکس خودرو از 100٪ کارناوب خالص پیدا نخواهید کرد.

پولیش خودرو چیست؟

در مقایسه با یک واکس، پولیش ماشین محصولی است که از یک اقدام ساینده برای حذف لایه‌های پوشش محافظتی برای صاف کردن سطح برای اطمینان از انعطاف‌پذیری نور و به همین ترتیب یک سطح جلا داده شده ارائه می‌دهد. چنین محصولاتی در درجه‌های مختلف ساییدگی از متوسط تا فوق‌العاده ظاهر می‌شود.

کیفیت پولیش مدرن از آنچه به‌عنوان ساینده‌های کاهش دهنده شناخته می‌شود ساخته می‌شود که به ذرات کوچک‌تری تبدیل می‌شود، به‌طوری‌که آن‌ها بر روی رنگ کار می‌کنند و به‌این‌ترتیب سطح را درمان می‌کنند و بیشتر آن‌ها باعث جلای رنگ می‌شوند.

این کار از نیاز به عبور از مراحل مختلف ساییدگی توسط بطری‌های مختلف برای رسیدن به ظاهر بسیار براق جلوگیری می‌کند. بسیاری از پولیش‌ها نیز حاوی روغن افزایش براقیت هستند که بیشتر به ارائه یک نگاه عمیق به کار رنگ کمک می‌کند.

با این‌حال فقط با استفاده از پولیش خط و خش‌های سطح شما از دست رفته است و هر گونه حفاظت از رنگ‌ها و سطح صیقلی داده شده به عهده واکس است که پوشش محافظی را روی سطح نهایی شما ایجاد می‌کند و درخشش عمیقی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

واکس و پولیش خودرو

واکس یا بتونه‌کاری شما در حال حاضر برای چند ماه محافظت می‌شود؟

بسته به اینکه چقدر ماشین شما استفاده می‌شود، چگونه از آن نگهداری می‌شود، چه واکسی  استفاده می‌کنید و محیط‌زیست شما نیز عامل دیگری در حفاظت از واکس خودرو است.

لازم به ذکر است که در این مرحله گروه دیگری از محصولات پوشش سرامیکی نامیده می‌شود. یک لعاب واقعی محصولی است که هیچ ساینده‌ای را شامل نمی‌شود، بلکه ترکیبی از روغن‌های افزایش براق و کوالین است که به طور مؤثر در هر نقاشی باقی مانده در لایه‌های رنگی، برای اطمینان از یک سطح درخشان و یکنواخت بازتابنده را پر می‌کند.

در برخی از رنگ‌های مدرن‌تر و نرم‌تر، ما به هیچ وجه به پولیش خالص نمی‌پردازیم، بلکه برای استفاده از پوشش سرامیکی به طور مرتب از پولیش برای حفظ براق و ظاهر رنگ‌های خود استفاده می‌کنیم.

این اطمینان حاصل می‌کند که شما هر بار که جزئیات خودرو خود را به طور مداوم از لایه‌های خالص پوششی پاک می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که کارایی طولانی‌تری در محافظت از رنگ شما وجود دارد.

بااین‌حال، پس از استفاده از پولیش که شما فوراً آن را با واکس و یا پوشش سرامیکی آب‌بندی می‌کنید، در غیر این صورت بتونه‌ها و روغن‌ها است که سطح بازتابنده صافی را به نمایش می‌گذارند در باران اول و یا شستشوی بعدی خودرو تمیز می‌شوند.

با فرض اینکه شما یکی از این بسته‌های واکس یا پولیش را خریداری کرده‌اید و به دنبال ایجاد براقیت و درخشش به سطح ماشین خود هستید، ابتدا ماشین خود را با یک شامپوی مخصوص ماشین با کیفیت خوب شستشو دهید و سپس آن را با یک حوله میکرو فایبر خشک کنید. این اولین گام شما را قادر می‌سازد رنگ لبه خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرید که چه‌کاری انجام دهید.

آیا ماشین تازه خریداری شده نیاز به واکس یا پولیش دارد؟

اگرچه ممکن است بسیاری از خودروهای جدید بعدازاین مرحله اول بسیار درخشان به نظر برسند، اما این امکان وجود دارد که برخی از آن‌ها مدت‌زمان قابل‌توجهی را بیرون از خط تولید تا رسیدن به فروشندگان صرف کنند.در بسیاری از این زمان‌ها ممکن است در مناطق صنعتی مشکلی جزئی برای سطح خودرو به وجود آید که می‌تواند به رنگ آسیب وارد کنند، اما این مشکل برای چشم نامریی است.

امیدوارم این به توضیح تفاوت بین پولیش و واکس، نحوه کار آن‌ها و تفاوت آن‌ها در نگاه کردن و محافظت از رنگ شما کمک کرده باشد.

carproiran
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *