تاریخچه ورود اتومبیل به ایران

تاریخچه-ورود-خودرو-به-ایران (1)

تاریخچه ورود اتومبیل به ایران

اتومبيل در اوايل قرن ۲۰ وارد ايران شد. در سال ۱۲۸۱ شمسي يا ۱۹۰۲ ميلادي مظفرالدين شاه در اولين سفر خود به اروپا با اتومبيل آشنا شد و دو دستگاه از آن را خريد و با خود به ايران آورد. اين خريد دقيقاً در زماني انجام شد كه خزانه دولت ايران خالي بود و ملت ايران با شرايط بد اقتصادي روبه رو بودند. او در اولين نظر به اتومبيل ها به آنها دل بست و از محل چند صد هزار ليره استقراضي از بانك شاهنشاهي ايران كه متعلق به انگليسي ها بود دو دستگاه رنو خريداري نمود.

بنابر گفته و اسناد منتشره، مظفرالدين شاه خطاب به مدير كمپاني رنو مي گويد:  اين دو دستگاه را با ما چند حساب مي كنيد ؟ مدير كمپاني پس از تعظيم و عرض ادب خطاب به پادشاه ايران مي گويد: اتومبيل اول رايگان و اتومبيل دوم ۱۶۰۰۰ فرانك و اتومبيل هاي بعدي هر كدام ۱۵۰۰۰ فرانك فرانسه . شاه مي گويد : مگر اتومبيل هاي بعدي در كار است؟ مدير كمپاني مي گويد: ما حدود ۱۰۰ دستگاه اتومبيل براي صدور به ايران در نظر گرفته ايم ، زيرا مسلم مي دانيم به محض بازگشت اعليحضرت به ايران ، عده زيادي از شاهزادگان و بزرگان و سياستمداران و رجال ايراني خواهان خريد اتومبيل خواهند شد. شاه گفت : ما عادت نداريم از بيگانگان چيزي به رايگان بگيريم خواهند گفت ” رشوه گرفته ايم”. مدير كمپاني گفت : نخير قربان امكان ندارد . استدعا دارم اولين اتومبيل را به عنوان كادو قبول نمائيد.

اين اتومبيل نفت سوز مدل ۱۹۰۰ ميلادي از نمايشگاه بين المللي فرانسه به قيمت چهار هزار تومان خريداري شد. اين اتومبيل به وسيله وزير مختار ايران به ايران فرستاده شد . رنگ اين اتومبيل آبي آسماني تيره و راننده آن يك مهندس به نام مسيو وارونه فرانسوي بود. پس از مظفرالدين شاه فرزندش محمد عليشاه نيز از اين خودرو استفاده مي كرد تا اينكه روزي كه در خيابان هاي تهران حركت مي نمود مورد سوء قصد واقع شد.

تاریخچه-ورود-خودرو-به-ایران

روز ۲۵ محرم ۱۳۲۵ محمد علي شاه با كبكبه با شكوهي براي گردش رهسپار دوشان تپه شد . اتومبيل شاه كه خالي بود و به وسيله يك نفر شوفر فرانسوي رانده مي شد در جلو حركت مي كرد و در پشت آن يك كالسكه شش اسبه كه شاه در آن جاداشت و با عده زيادي غلامان كشيكخانه و امير بهادر احاطه شده بود ، ديده مي شد . كوكبه شاهي وارد خيابان باغ وحش كه امروز ” اكباتان ” است گرديد . هنوز به خم خيابان كه به طرف خانه هاي ظل السطان مي رود نرسيده بود كه يك بمب به طرف اتومبيل پرتاپ شد و قسمتي از اتومبيل را خرد كرد و چند نفر كه اطراف او بودند كشته شدند و شوفر هم قدري مجروح شد . سپس بمبي ديگر در چند متري عقب تر نزديك كالسكه شاه منفجر گشت و چند نفر كشته و عده اي زخمي شدند. آشوب غريبي بر پا شد . محمد علي شاه وحشت زده و رنگ پريده از كالسكه پياده شد و به خانه كالسكه چي باشي كه در آن نزديكي بود پناه برد.

پس از محمد علي شاه، احمد شاه يكي دو خودرو براي خود خريد و گاهي اوقات سوار آنها مي شد.

سلطنت رضا شاه با دوران تجدد و گسترش مظاهر غربي در زندگي ايرانيان مقارن بود. به همين دليل در اين دوران تا زمان اشغال كشور توسط متفقين ( شهريور ۱۳۲۰ ) اتومبيل به شكل يك كالاي لوكس و تجملي در بين اقشار پولدار ، رجال ، درباريان صاحب نفوذ ، سفرا و نمايندگان خارجي در ايران ، مالكان و تجار بزرگ رواج يافت ، ولي تعداد آنها محدود بود.

محمد رضا پهلوي علاقه وافري به اتومبيل داشت، بطوري كه پس از به تخت نشستن يكي از بزرگترين كلكسيونرهاي اتومبيل در جهان بود . او بيش از يك هزار دستگاه اتومبيل از انواع مختلف بهترين اتومبيل هاي جهان را داشت.از جمله ، فراري در مدل هاي متنوع ،لامبورگيني كانتاش،دهها مدل رولز-رويس،بيش از ۲۰ مدل مرسدس بنز در كلاس هاي مختلف ،آلفا رومئو ، كاديلاك ، فورد ، بي ام و ، كرايسلر و صدها دستگاه ديگر از برترين خودروهاي جهان.

carproiran
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *