سیستم پارک الکترونیکی چگونه عمل می کند؟

سیستم پارک الکترونیکی

سیستم پارک الکترونیکی چگونه عمل می کند؟

سیستم پارک الکترونیکی اولین با توسط شرکت “ب ام و” بر روی خودروی سری 7 در سال 2005 ارائه شده. اما این سیستم چیست.؟

با پیشرفت تکنولوژی اتصال های سیمی در خودروها جای خود را به اتصال بی سیم یا “Wireless” می دهند.این امر دقیقا در رابطه با پارک الکترونیکی صدق می کند. در خودروهای قدیمی هنگامی که راننده قصد پارک کردن خودرو را داشت. از ترمز دستی که معمولا در کنسول مرکزی خودرو و کنار صندلی راننده قرار دارد یا از ترمزی که کنار پدال های خودرو قرار دارد(معمولا در خودروهای شاسی بلند) استفاده می کرد تا خودرو را متوقف کند.

اما سیستم پارک الکترونیکی که ب ام و آن را در سال 2005 بر روی مدل های سری 7 معرفی کرد، به این صورت عمل می کند که راننده تنها با فشار دکمه کار ترمز دستی را انجام می دهد. در نوع اول سیستم های پارک الکترونیکی همچنان از سیم و کابل استفاده می شد اما تفاوت این بود که به جای کشیده شدن سیم در امتداد خودرو تا جایی که به ترمز دستی ختم می شود.

هر کالیپر ترمز دارای یک کابل بود که آن هم به یک موتور متصل بود.موتور الکترونیکی به یک واحد کنترل متصل است و با فشار دادن دکمه”P” یا پارک، خودرو دستور کشیدن کابل ترمز را به واحد کنترل صادر می کند، لنت های ترمز بر روی دیسک قفل می شوند و به همین طریق خودرو بر روی حالت پارک قرار می گیرد.

در نوع دوم، از هیچ گونه سیمی برای ترمز استفاده نمی شود. در این سیستم ، دو موتور کوچک به کالیپر چرخ های عقب خودرو متصل است و با فشار دادن دکمه پارک، پیستون های کالیپر عمل می کنند و موجب می شوند تا لنت بر روی دیسک فشار بیاورد و خودرو متوقف شود.

مزیت سیستم پارک الکترونیکی

این سیستم دارای مزیت هایی نسبت به سیستم قدیمی (ترمز دستی) است:

  • مزیت آن مطمئن تر بودن این سیستم نسبت به ترمز دستی است به این صورت که به هنگام پارک در سراشیبی یا یر بالایی ها دیگر استرس به حرکت در آمدن خودرو را نخواهید داشت.
  • سیستم پارک الکترونیکی تنها زمانی کار خواهد کرد که سوییچ خودرو به آن نزدیک باشد. پس از این امر به نوعی یک سیستم ضد صرقت هم به شمار می رود.
carproiran
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *