حذف رنگ انتقال یافته بر روی اتومبیل

از بین بردن خراش های رنگی خودرو

خراش ­های رنگی در سطح اتومبیل شما

هنگامی که یک وسیله نقلیه به یک شئی یا هر چیز دیگری که رنگ آمیزی شده باشد کشیده می شود، ضمن ایجاد خراش نوعی انتقال رنگ نیز در محل خراشیدگی اتومبیل اتفاق می افتد. نه تنها در مورد خراش بلکه در مورد رنگ انتقال یافته به سطح خراش نیز لازم است کاری انجام دهید. برخی از این مشکلات را به راحتی در منزل می توان حل کرد.

چگونگی پاک کردن این رنگ از جلای سطح ماشین چیزی است که همه مالکان اتومبیل در طول زندگی خود تا حدی با آن درگیر هستند. در مواردی که خراش عمیق تر باشد، این کار می­ بایست به یک فرد حرفه ای سپرده شود.

پیشنهاد می کنم ۶ مرحله برای رفع خراش های کوچک سطح رنگ خودرو را هم مطالعه کنید

در یک خراش رنگی چه اتفاقی می­ افتد

خراش­ های انتقال­ دهنده رنگ حاصل از نیروهای مالشی هستند که بین دو سطح رنگ شده ایجاد می شوند. در این حالت، رنگ یک سطح به سطح دیگر منتقل می­ شود. در خودروها، این انتقال رنگ هنگامی اتفاق می افتد که وسیله نقلیه شما در حین رنگ به یک شیء رنگ شده ساییده می­ شود. به عنوان مثال، در هنگام خروج از پارکینگ ممکن است آیینه کناری اتومبیل به ستون کنار در پارکینگ ساییده شود. علاوه بر این، این احتمال هم وجود دارد که درِ اتومبیل شما در هنگام باز شدن به یک دیوار رنگی برخورد کند.

وسائل نقلیه جدید دارای دو لایه ­ی رنگ هستند. نخست یک لایه پرایمر که سطح فلزی ماشین را پوشش می­ دهد. روی سطح پرایمر یک لایه اندود یا رنگ پایه قرار می­ گیرد که همان رنگ وسیله نقلیه شما را تشکیل می­ دهد. بسته به تولیدکننده وسیله نقلیه، این لایه­ ی اندود پایه خود می­ تواند متشکل از چندین لایه باشد.

یک لایه بسیار ضخیم یا لایه شفاف برای محافظت از لایه اندود پایه استفاده می­ شود. این لایه کاملا بی­رنگ است و نوعی جلای شیشه ­ای به ماشین شما می­ دهد. البته استفاده از واکس هم می­ تواند در افزایش درخشندگی کلی رنگ ماشین شما تاثیرگذار باشد. با این وجود، عامل اصلی درخشندگی همان لایه شفاف است. هدف اصلی استفاده از لایه شفاف حفاظت از لایه­ های رنگی زیرین است. این لایه یک پوسته بیرونی تشکیل می­ دهد که می­ تواند یکپارچگی رنگ وسیله نقلیه شما را حفظ کند.

اگر ماشین شما ضربه سختی به چیزی وارد کند، لایه شفاف قادر خواهد بود بخش قابل توجهی از این ضربه را جذب نماید. با این حال، رنگدانه ­های موجود بر روی سایر اشیاء ممکن است به لایه شفاف موجود بر روی سطح وسیله نقلیه شما انتقال پیدا کنند. این اتفاق معمولا وقتی می­ افتد که شئی دیگری که اتومبیل شما با آن برخورد می­ کند، دارای یه لایه محافظت­ کننده همانند لایه شفاف ذکر شده نباشد. در این حالت، انتقال رنگدانه ­ها به ماشین شما راحت­تر رخ خواهد داد.

این بدان معناست که رنگدانه­ ها فقط روی لایه شفاف ماشین شما قرار می ­گیرند. در چنین مواردی، یادگیری چگونگی برداشتن رنگ از ماشین، روشی بسیار ساده است.

خراش های رنگ در سطح اتومبیل

آماده­ سازی مواد مورد نیاز برای حذف خراش انتقال رنگ

دانستن این نکته بسیار مهم است که برخی تعمیرات سریع تنها بر روی خراش­های رنگی سطحی موثر خواهند بود. این خراش­ها هرگز به سطحی عمیق­تر از لایه شفاف نفوذ نخواهند کرد. به عبارت دیگر، شما می ­بایست به فکر رنگ­ آمیزی کامل ماشین خود باشید. قبل از آنکه فرایند حذف رنگ انتقال یافته بر روی ماشین خود را آغاز نمائید، بسیار مهم است که ابتدا مواد مورد نیاز را تهیه کنید. در اینجا به برخی از مواد مورد نیاز اشاره خواهیم کرد.

  • مواد تمیزکننده سطح اتومبیل

قبل از آنکه هرگونه تعمیر سطحی را آغاز نمائید، لازم است سطح اتومبیل خود را تمیز کنید. انواعی از صابون­ های اتومبیل با فرمولاسیون­ های خاص در بازار موجود هستند. اگر هر نوع آلودگی بر روی سطح وجود داشته باشد، با شستشوی پرفشار می­ توان آن را تمیز کرد. اگر انواعی از آلاینده ­های میکروسکوپی وجود داشته باشند، با استفاده از نوار خاک رس می­ توان به نتایج تمیزکنندگی بسیار عالی دست یافت.

  • پارچه

تا حد امکان سعی کنید از پارچه­ های میکروفایبر استفاده کنید. اگر خیلی طرفدار استفاده از این نوع پارچه­ ها نیستید، می­ت وانید از سایر انواع پارچه­ ها و اسفنج­ ها استفاده کنید. یک جایگزین خوب برای پارچه­ های میکروفایبر استفاده از پارچه­ های 100% کتان یا پشم است.

  • پد اپلیکاتور

در عین حال که یک پارچه میکروفایبر به لحاظ کارایی می ­تواند در حد دو برابر کارایی حذف رنگ یک اپلیکاتور عمل کند، بهتر است از پدهای اپلیکاتور به جای پارچه میکروفایبر استفاده شود. نگهداری این پارچه­ ها راحت­ تر است ضمن آنکه به­ کارگیری آنها نیز راحت­تر است.

بیشتر پدهای اپلیکاتور به شکل فوم به بازار عرضه می­ شوند، هرچند برخی از آنها به شکل مواد میکروفایبر نیز موجود هستند. هنگام استفاده از محلول­ ها برای حذف رنگ از خراش­ های سطحی، بهتر است از پدهای اپلیکاتور استفاده شود. هنگامی که نوبت به مرحله پایانی می­ رسد، اپلیکاتورهای میکروفایبر ایده ­آل هستند.

 Applicator Pads: پد فوق­العاده نرم، بدون پرز، به رنگ، کروم و یا سطوح براق آسیبی وارد نمی­کند.

  • حذف خراش­ها

هنگامی که در مورد حذف کردن خراش رنگ­ها صحبت می­ شود، انواع مختلفی از «محلول­ها» قابل استفاده هستند. برخی افراد از WD-40 استفاده می­ کنند درحالیکه برخی دیگر معتقدند خمیردندان­ های سفیدکننده ممکن است موثر باشند. اگر واقعا به دنبال آموختن یک روش مناسب برای حذف رنگ از سطح ماشین خود هستید، توصیه می­ کنیم که از یک محصول حذف خراش رنگ مناسب استفاده کنید.

WD-40: نام تجاری تجاری یک اسپری نفوذپذیر روغن و آب است. این اسپری توسط شرکت WD-40 مستقر در سن دیگو ، کالیفرنیا تولید می شود.

هنگامی که از یک پاک­ کننده خراش استفاده می­ کنید، می­ بایست دائمی یا موقتی بودن این تعمیر را مدنظر قرار دهید. همچنین لازم است چک کنید که آیا برای استفاده از این محصول بر روی اتومبیل نیاز است از یک ماشین استفاده کنید یا به ­کارگیری دستی آن کفایت می­ کند.

  • ترکیبات سایش­ دهنده سطح

اگر خراش­ های رنگی بر روی لایه­ های عمیق­ تر از لایه شفاف سطحی تاثیر گذاشته باشند، ممکن است نیاز باشد از یک ماده ساینده استفاده کنید. این نوع مواد در مقایسه با پاک­­ کننده ­های خراش سنتی شما ساینده ­تر هستند. توجه داشته باشید این نوع ترکیبات ساینده می­ بایست با استفاده از یک ماشین الکتریکی بر روی سطح اعمال شوند.

  • پولیش اتومبیل

یادگیری نحوه حذف رنگ انتقال یافته از ماشین یک چیز است. بازیابی شفافیت اولیه سطح یک چیز دیگر است. به این دلیل است که برای تثبیت رنگ ماشین لازم است از پولیش خودرو استفاده کنید. این کار همچنین به اصلاح لبه­ های خراش ­های سطحی کمک می­ کند.

اطمینان حاصل کنید که یک پولیش مناسب برای اتومبیل تان انتخاب کرده ­اید. برخی پولیش ­ها وجود دارند که به بهترین نحو در سایه کار می­ کنند، در حالی­که برخی دیگر از این مواد به شما امکان می­ دهند تا ماشین خود را در نور مستقیم خورشید جلا دهید. علاوه بر این، شما ممکن است بخواهید بقایای تاثیر پولیش بر روی ماشین تان را نیز مدنظر قرار دهید.

  • واکس خودرو

دانستن نحوه حذف رنگ از سطح ماشین کافی نیست. علاوه بر این بسیار مهم است بدانید که چگونه از نوع تیماری که بر روی سطح استفاده کرده ­اید نیز محافظت کنید. شما می­ توانید این کار را با استفاده از یک واکس خودرو مناسب انجام دهید. بیشتر مالکان خودرو، واکس کارناوبا را برمی­ گزینند زیرا می­ تواند به وسائل نقلیه آنها یک پرداخت و جلای طبیعی بدهد.

برخی نیز ممکن است واکس­ های سنتزی را برای این کار انتخاب کنند. این واکس ­ها حاوی ترکیباتی هستند که سبب می­ شوند در مقایسه با واکس کارناوبا، پرداخت رنگی سطح ماشین به مدت طولانی ­تری حفظ شود. برخی مالکان اتومبیل نیز ممکن است اندودهای سرامیکی یا درزگیرهای رنگی را برای این منظور برگزینند.

خذف خراش های رنگ خودرو

حذف خراش­ های انتقال رنگ

اکنون که مواد مورد نیاز شما آماده هستند، می ­توانید کار حذف خراش ­های رنگی از سطح اتومبیل خود را آغاز کنید.

  • خراش ­های سطحی را تمیز کنید

از مواد تمیزکننده انتخابی خود استفاده کنید، محل مورد نظر را بشوئید. بسیار مهم است که هر نوع آلایندگی سطحی موجود در این قسمت را حذف کنید. این آلایندگی­ ها ممکن است شامل گرد و غبار، پارتیکل­ های رنگ جدا شده از سطح، و دوده باشند. ازآنجائیکه این مواد ممکن است سبب ایجاد خراش ­های میکروسکوپی شوند، بهتر است با تمیزسازی آنها را از سطح جدا کنید. کاملا اطمینان حاصل کنید که پس از شستشو، سطح را به طور کامل خشک کرده باشید.

  • خراش ­ها را حذف کنید

نخستین کاری که هنگام حذف خراش­ های رنگی باید انجام دهید، صاف کردن لبه­ های این خراش­ هاست. اگر انگشتان خود را بر روی سطح محل آسیب دیده بکشید، وجود لبه ­های زبر را احساس خواهید کرد. از کاغذ سنباده­ای که در جعبه ماده پاک­ کننده خراش موجود است، می­ توانید برای این کار استفاده کنید. اگر این جعبه ابزار را ندارید، پس بهتر است یک کاغذ سنباده مجزا را برای این هدف خریداری کنید.

کاغذ سنباده را با یک حرکت بسیار ملایم و آرام روی سطح خراش بکشید. دقت کنید فشار زیادی را روی کاغذ سنباده وارد نسازید چرا که ممکن است باعث شدیدتر شدن مشکل در مقایسه با قبل شود. پس از اتمام کار، ماده پاک­ کننده خراش انتخابی خود را برداشته و مقادیر کمی از این محلول را روی سطح بمالید.

بسته به نوع محصولی که از آن برای از بین بردن خراش­ ها استفاده می­ کنید، می­ توانید این محلول را از یک کناره به کناره دیگر روی سطح بمالید. اگر این محلول شامل هیچ نوع ماده ساینده­ ای نباشد، می­توان این ماده را با یک حرکت دورانی روی سطح مالید. از دستورالعمل ­های ارائه شده توسط تولیدکننده برای انجام این کار استفاده کنید. اگر از خمیردندان سفیدکننده استفاده می­ کنید، می­توانید با یک حرکت دورانی آن را روی خراش اعمال کنید. از یک پارچه مرطوب برای اعمال خمیردندان بر روی خراش استفاده کنید.

اگر از WD40 استفاده می­ کنید، یک مقدار خیلی کم از این محلول را روی خراش ­ها قرار دهید. اسفنج را در آب گرم فرو ببرید و از آن برای استعمال WD40 بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

همواره پیشرفت کار را چک کنید. ممکن است ناگزیر باشید چندین بار از محلول تمیزکننده استفاده کنید، قبل از آنکه نتایج مطلوب را مشاهده نمائید.

  • سطح را صیقل دهید

بعد از آنکه مراحل حذف رنگ از سطح ماشین را انجام دادید، فراموش نکنید که سطح را باید پولیش (صیقل) دهید. این کار سبب می­ شود ماشین شما درخشش طبیعی خود را به دست آورد. پولیش دادن سبب می­شود رنگ ماشین شما یکنواخت شود و به رنگ طبیعی خود بازگردد.

در پولیش کردن منطقه آسیب دیده، حتماً دستورالعمل­ های تولیدکننده پولیش اتومبیل را مطالعه کنید. در بیشتر موارد، شما باید این کار را با حرکت دایره­ ای انجام دهید. مطمئن شوید که هر حرکتی تکمیل ­کننده حرکت قبلی آن باشد.

  • استفاده از موم

آخرین گام در فرایند حذف رنگ انتقال یافته به سطح ماشین، استفاده از یک واکس ماشین خوب است. این کار یک پرداخت خوب و مناسب را به ماشین شما می ­دهد. علاوه بر این، به ایجاد یک لایه محافظتی اضافه نیز کمک می­کند.

از دستورالعمل­ های تولیدکننده واکس ماشین پیروی کنید. کاملا اطمینان حاصل کنید که واکس را با یک حرکت ملایم بر روی ناحیه آسیب­ دیده اعمال کنید. سپس آن را براق کنید و با دادن یک پولیش مناسب به لایه واکس حالتی درخشان ببخشید.

بیشتر خراش­ های رنگی ایجاد شده روی سطح، تنها لایه شفاف موجود بر روی سطح رنگ اتومبیل را خراش می­ دهند، در نتیجه حذف این خراش­ ها کار راحتی خواهد بود. اما اگر این خراش ­ها به لایه­ های عمیق ­تری نفوذ کنند، می­ بایست از یک روش برای حذف خراش استفاده شود.

carproiran
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *