تست و بررسی با طعم فولکس واگن بیل کانورتیبلABT

فولکس کانورتیبل

تست و بررسی با طعم فولکس واگن بیل کانورتیبلABT

نوستالوژی با طعم تکنولوژی

در سال 1938 به دستور آدولف هیتلر و حمایت حزب نازی، مسئولیت طراحی خودرویی کم مصرف و ارزان قیمت به فردیناند پورشه محول شد. در آن زمان که اغلب خودروها دارای ابعادی حجیم بودند، ظهور بیتل تحولی عظیم در صنعت خودرو به وجود آورد.فروش بالا و استقبال خریداران از این خودرو سبب شد بیتل به سرعت به بازار جهانی راه پیدا کند و علاوه بر آلمان در بسیاری از کشورها از جمله یوگوسلاوی، مکزیک، برزیل،ونزوئلا،نیجریه،فیلیپین و… تولید شود.

فولکس

گفتنی است تولید این خودرو در کشورهای یاد شده تا سال 2003 میلادی با همان ظاهر کلاسیک و نوستالژیک ادامه داشت. اما از آن جالب تر، فروش بیش از 22 میلیون دستگاه فولکس واگن بیتل تا کنون است که به نوعی این خودرو را در لیست پر فروش ترین خودروهای جهان قرار داده است.

کمپانی فولکس واگن در سال 1997 میلادی با توجه به موفقیت فولکس واگن نمونه ای جدید از این خودرو را راهی بازارهای جهانی کرد. این خودرو که با نام NewBeetle شناخته می شد، از طراحی مشابهی با نمونه کلاسیک سود می برد و تنها با بهینه سازی هایی در بدنه آن به منظور سازگاری بیش تر با اصول علم آیرودینامیک، نمایی مدرن تر و امروزی به خود گرفته بود. نسل سوم فولکس واگن بیتل در سال 2012 میلادی راهی بازارهای جهانی شد که بازهم در طراحی آن از اِلمان های آشنای فولکس واگن بیتل کلاسیک یا فولکس قورباغه ای نسل اول استفاده شده بود. اما سرانجام پس از 80 سال تولید و عرضه این خودرو خاطره انگیز و دوست داشتنی به پایان رسید و بیتل به تاریخ پیوست.

فولکس کانورتیبل

طراحی ظاهری مدرن اما نوستالژیک

فولکس واگن بیتل جزو آن دسته از خودروهایی است که یک نفر بدون هیچ گونه اطلاعاتی از خودرو، به خوبی می تواند متوجه آن شود که اصول طراحی در این خودرو بر مبنای حفظ ارزش ها و رعایت اصالت انجام شده است. زیرا در همان نگاه اول می توان به خوبی تصویری از یک بیتل کلاسیک را در ذهن تصور کرد.

در نمای جلو بیتل با قورباغه ای خندان مواجه هستیم که لباسی مدرن بر تن کرده است. چراغ های دایره ای بزرگ که یادآور نسخه کلاسیک هستند، به دلیل داستن طراحی داخلی مدرن، چهره ای جذاب را پدید آورده است. هم چنین از آن جایی که خودرو مورد نظر جزو معدود نسخه های ABT وارد شده به کشور است، در نمای جانبی نیز شاهد بدنه ای حجیم با گلگیرهای بر آمده هستیم که به خوبی با ابعاد وخودرو هماهنگی دارد و توانسته ظاهری مدرن با حفظ اصالت را پدید آورد. از آن جایی که خودرو مورد نظر از نوع کانورتیبل است، از سقف پارچه ای جمع شونده بهره می برد. اما در این بخش عقب با طراحی مدرن تر همراه هستیم که به نوعی توانسته خود را با طرح های رایج روز همراه کند. چراغ های در نظر گرفته شده برای این مدل به دلیل گرافیک داخلی خاص که دارد، در تاریکی شب به عنوان امضایی برای بیتل شناخته می شود.

فولکس کانورتیبل

کابین بزرگ و مدرن

از آن جای که بیتل در رده خودرهای هاچ بک3 در جای دارد، بسیاری تصور می کنند که فضای داخل کابین آن با محدودیت همراه بوده و برای سرنشینان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. اما باید بگوییم که این عقیده درست نیست و بر خلاف انتظا فضای زیادی درون کابین برای سرنشینان تعبیه شده است. در بدور ورود به کابین ممکن است کمی تضاد میان سنت و مدرنیته شما جذب خود کند. زیرا حفظ اصالت درون کابین نیز به خوبی رعایت شده است.

همان طور که انتظار می رود دفت مونتاژ در خودرهای آلمانی همیشه بالا بوده و متریال به کار رفته در کابین به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اما چون بیتل اساسا خودرویی گران قیمت نیست و در رده خودروهای اقتصادی قرار می گیرد، برخی از قطعات درون کابین اش از جمله رودری ها و بخش هایی از تریم داخلی از جنس پلاستیک خشک هستند و چندان خوشایند به نظر نمی رسد، اما با این حال نمی توان برچسب بی کیفیتی روی آنها چسباند.

نکته قابل توجهی که در خصوص بیتل های وارد شده به کشور وجود دارد، نسخه ABT است که در لیست ثبت سفارش ها عنوان شده. اما متاسفانه تعداد اندکی از این خودروها از نوع فول آپشن بوده و از طیف وسیعی از امکانات بهره می برند. خودرو مورد نظر نیز از این قضیه مستثنی نبوده و از نمونه های نیمه فول به شما می رود. به عنوان مثال آپشن هایی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سیستم صوتی حرفه ای فندر، پدال شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان، تنظیم برقی صندلی ها، گرمکن صندولی در لیست امکانات این خودرو مشاهده نمی شود. اما از سوی دیگر تجهیزات ایمنی نسبتا زیادی از جمله سیستم های ترمز و پایداری متنوع EDL، EBD، ABS، HBA، XDR، EBA، ESC و کیسه هوای سرنشینان جلو به همراه جانبی و پرده ای به صورت پیش فرض برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

هم چنین از میان آپشن های موجود می توان به نمایش گرلمسی بزرگ با 18 گیگابایت حافظه داخلی، 3 عدد آمپر نمایشگر وسط داشبورد، نشان گر باد تایر ها TPMS و سقف پارچه ای جمع شونده اشاره کرد.

[la_quote style=”4″ author=”فولکس واگن بیتل • مشخصات فنی”]”فولکس واگن بیتل بر خلاف ظاهر آرام و مهربانی که دراد، درون سینه اش از قلبی تپنده و پر توان بهره می برد که به توربو شارژ مجهز است. پیشرانه 4 سیلندر در نظر گرفته شده برای این خودرو دارای حجم دقیق 1984 سی سی بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 200 اسب بخار ردر 5100 تا 6200 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر از 1700 تا 5000 دور بر دقیقه را دارد. این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ به چرخ های جلو منتقل می شود. طبق اعلام کمپانی شتاب صفر تا صد این خودرو 1439 کیلوگرمی 7.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 223 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.”[/la_quote]

تجربه رانندگی

هنگانی که پشت فرمن بیتل می نشینید، با پس زمینه ذهنی ای که از همان فولکس قورباغه ای کلاسیک دارید، ناخودآگاه حس خشایندی سراسر وجودتان را فرا می گیرد اما ما می خواهیم با گشت و گذار در شهر ببینیم این خودرو آلمان نوستالژیک در عمل چگونه می تواند به اصلاح خودی نشان دهد و از توانمندی هایش بر ایمان بگوید.

با روشن کردن پیشرانه و گذاشتن اهرم دهنده در حالت درایو برای شروع حرکت آماده می شویم. با فشردن پدال گاز شتاب قابل توجهی در شروع حرکت احساس نمی شود، اما به محض این که درو متور بالا می رود و عقربه سرعت شمار بالاتر می رود، شتاب ثانویه قابل توجهی احساس می شود و میزان آدرنالین خون نیز به همان اندازه افزایش می یابد. از آن جایی که ماهیت این خودرو اسپرت است، نباید از آن توقع سواری نرم و آرامی داشته باشید، با این حال بیتل به دلیل هندلیگ و فرمان پذیری بسیار خوبی که دارد می تواند نظر شما را به خود جلب کند.

هم چنین عملکرد جعبه دنده 6 سرعته DSG رضایت بخش بوده و تعویض دنده ها بدون تاخیر صورت می گیرد. از طرفی هنگام تعویض دنده های نگهانی به خصوص هنگام معکوس کشیدن خبری از کوبش و ضربه نیست و همین موضوع از نکات مثبت گیرباکس این خودرو به شمار می رود.

اما بنزین بی کیفیت سبب می شود راندمان و عملکرد موتور کاهش یابد و کشش موتور نسبت به اعداد و ارقام خروجی کم تر شود.البته این موضوع در تمامی خودرهای دارای سیستم توربوشارژ مشهود است و به نوعی مشکل همیشگی دارندگان این دسته از خودروها به شما می رود.

اگر شما جزو آن دسته از راننده ها هستید که به کل کل های خیابانی علاقه دارید، بتیل می تواند گزینه ای ایده آل برای شما باشد.زیر ظاهر مظلوم و آرام ش می تواند رانندگان دیگر را گمراه کند. اما زمانی که شما اسب های درون پیشرانه را زین و فرمان دویدن آنها را صادر کنید، رقبای خیابانی شما کار سختی را پیش روی خود دارند، زیرا این قورباغه خندان هنگامی که شروع به دویدن می کند با تمام قوا آسفالت را می درد.

فولکس کانورتیبلنتیجه گیری

در پایان اگر بخواهیم جمع بندی کلی از این خودرو داشته باشیم باید به این موضوع اشاره کنیم که بیتل کانور تیبل با توجه به شرایط کنونی بازار و افزایش کاذب قیمت ها، در نمونه صفر کیلومتر مدل 2013 که تعداد انگشت شماری از آن در بازار وجود دارد، با قیمتی حدود 750 میلیون تومان معامله می شود، اما نمونه های کارکرده این خودرو با توجه به میزان سلامت فنی و ظاهری، هم چنین میزان کارکرد، قیمتی حدود 580 تا 700 میلیون تومان دارند.

از طرفی با توجه به تجربه مالکان بیتل در ایران، ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها با مشکل همراه است و این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به برخی از قطعات، خودرو برای مدت قابل توجهی در پارکینگ بخوابد. اما با وجود تمام این مشکلات، بیتل کانور تیبل خودرویی است که می تواند عاشقان خودرو یا به اصلاح ماشین بازها را کاملا راضی نگاه دارد.

carproiran
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *